Częste spożywanie małych posiłków jest najzdrowsze i najbardziej efektywne

Posiłki w pracy – jak jeść by mieć energię do działania

Bardzo łatwo dojść do słusznego wniosku, że jeść trzeba także w pracy. Dotyczy to w równym stopniu praktykanta i prezesa korporacji. Niestety często nie potrafimy połączyć służbowych obowiązków z odpowiednim odżywianiem. Jak rozsądnie i zdrowo włączyć posiłki do programu dnia?

Ktoś głodny i spragniony nie może pracować efektywnie. Trudno mu się skoncentrować, ponieważ myśli o tym, co zje po wyjściu z pracy, zamiast o bieżącym projekcie. Jego kreatywność i zapał do pracy są chemicznie obniżone z powodu braku cukrów i innych substancji odżywczych. Korzyści z takiej sytuacji nikt nie odnosi, szkody natomiast szybko stają się widoczne.

 

Obiad to za mało

W czasie pracy przysługuje przerwa, którą cześć pracowników wykorzystuje, aby zjeść obiad. Ciepły posiłek w czasie dnia z pewnością jest dobrym pomysłem, ale tylko pod warunkiem, że nie jest to posiłek jedyny. Spożycie na raz dużej porcji rozpycha żołądek. Organizm otrzymuje na raz solidną dawkę cukrów, której często nie jest w stanie odpowiednio szybko zużyć. Magazynuje więc nadmiar w postaci tłuszczu. Po kilku godzinach kurczący się z powrotem żołądek wywołuje uczucie głodu. Mimo, że organizm mógłby skorzystać z odłożonego zapasu, znacznie łatwiej mu wywołać reakcję, która doprowadzi do zjedzenia kolejnego posiłku.

Częste spożywanie małych posiłków jest najzdrowsze i najbardziej efektywne

Częste spożywanie małych posiłków jest najzdrowsze i najbardziej efektywne

Jedzenie w pracy tylko obiadu jest dobrą drogą zarówno do otyłości, jak i poczucia, że ciągle się jest głodnym. Znacznie lepiej zrobić sobie kilka krótszych przerw na lekkie posiłki. Przykładowo, po 1,5 godziny pracy warto poświęcić 5-7 minut na zjedzenie kanapki, kilku owoców lub sałatki. Mniej więcej w środku dnia pracy należy poświęcić ok. 20 minut – tyle powinno wystarczyć na zjedzenie lekkiego, jednodaniowego obiadu. Po kolejnych dwóch godzinach można zjeść np. banana, jogurt czy kolejną kanapkę.

W ten sposób zamiast jednego, spożywamy 3 posiłki w czasie 8-godzinnego dnia pracy. Kolejne dwie przekąski można dodać tuż przed rozpoczęciem pracy i chwilę po opuszczeniu stanowiska. Dzięki takiemu rozplanowaniu posiłków, nie czujesz głodu w czasie pracy i podczas powrotu do domu. To drugie jest istotne zwłaszcza jeśli poruszasz się własnym samochodem. Głodny kierowca łatwo się denerwuje, a to nikomu na drodze nie służy.

Dietetycy na każdym kroku podkreślają zalety jedzenia częściej, ale w mniejszych ilościach.

Napoje, owoce, słodycze i przekąski dla klientów biurowych można kupić w atrakcyjnych cenach w sklepie Biuronet.com.

 

Pij w pracy

Hasło to nie powinno być nadinterpretowane. W żadnym wypadku nie chodzi o alkohol. Bardzo istotne jest natomiast spożywanie odpowiedniej ilości napojów, aby zapobiec objawom lekkiego odwodnienia. Zdarza się ono u pracowników biurowych, którzy w ciągu całego dnia piją jedynie mocną kawę w małych filiżankach. Objawia się przede wszystkim brakiem odporności na zmęczenie, bólem głowy, pewną ociężałością umysłową. Aby tego uniknąć, wystarczy przyjmować ok. 1,5 l płynu. Jeśli prowadzisz długie rozmowy telefoniczne lub dużo rozmawiasz ze współpracownikami, ilość przyjmowanych płynów powinna być odpowiednio większa.

Na biurku powinna stać butelka wody lub soku (ewentualnie można zadbać o herbatę, mleko, kwas chlebowy lub inny napój, który lubisz). Wodę można też uzupełniać jedząc owoce (zwłaszcza cytrusy).

 

Kawa – pić czy nie pić?

Mocna kawa nie może zastępować wody i soków owocowych

Mocna kawa nie może zastępować wody i soków owocowych

Kawa ma silne działanie na twój organizm, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Z jej piciem wiąże się pewna zasada podobna do tej kojarzonej z lekarstwami – mała dawka może pomóc, a większa staje się trucizną. Filiżanka kawy pozwala Ci się lepiej skoncentrować, chwilowo odsuwa zmęczenie i wyostrza bardzo istotną w pracy pamięć krótkotrwałą.

Efekty uboczne zazwyczaj nie są w ogóle widoczne gdy pijesz 2-3 kawy w ciągu całego dnia. Potem jednak zauważysz podniesione ciśnienie, zwiększoną nerwowość, a nawet roztrzęsienie nie wynikające z innych przyczyn. Wreszcie kawa potrafi się przyczynić do odwodnienia – jest moczopędna, powoduje też większe zużycie wody przez organizm.

Dlatego nie ma przeciwwskazań by pić kawę w pracy, ale pod warunkiem, że nie jest to jedyny napój. Dotyczy to także yerba mate czy napojów energetycznych.

Polecamy ofertę kawy i herbaty w sklepie internetowym Biuronet.com.

 

Czego nie jeść w pracy?

Są dania, które lepiej zostawić sobie na dzień wolny od pracy. Chodzi zwłaszcza o potrawy ciężkostrawne, które rozleniwiają i osłabiają koncentrację. Oprócz tego konieczne jest uwzględnienie skutków społecznych spożycia pewnych potraw. Przykładowo jeśli w twojej pracy masz częsty kontakt z innymi osobami, raczej zrezygnuj z dużych ilości czosnku, odgrzewania bigosu w firmowej kuchni i przegryzania kawałków sera pleśniowego. Inne osoby nie mają okazji nacieszyć tymi potrawami podniebienia, za to czują przykry zapach. To raczej nie podnosi twoich notowań.

Obniża je również jedzenie tłustych czy brudzących potraw bezpośrednio przy stanowisku pracy.

 

Odgrzać, zamówić, zejść do stołówki?

Odgrzewanie posiłków w pracy jest z pewnością rozwiązaniem budżetowym, ale niekiedy czasochłonnym i kłopotliwym. Zwłaszcza jeśli swój obiad postanowi przygotować w tym samym czasie kilka osób.

Wewnętrzna stołówka jest najlepsza, ale nie każda firma może sobie na nią pozwolić

Wewnętrzna stołówka jest najlepsza, ale nie każda firma może sobie na nią pozwolić

Oczywiście jeśli w budynku jest punkt gastronomiczny lub stołówka, które zapewniają smaczne jedzenie, problem znika. Co robić gdy ich jednak nie ma?

Dobrym sposobem jest zamawianie posiłków z dowozem do biura. Jeśli zamawia kilka osób, koszty dowozu na każdą z nich są znikome. Catering bardzo dobrze sprawdza się w sytuacji, gdy nie masz zbyt wiele czasu.

W pracy musisz jeść. Dobrze jeśli spożywasz kilka posiłków i pijesz dużo wody. Warto dążyć do sytuacji, w której masz zróżnicowaną dietę i dostarczasz organizmowi wszystkie przydatne substancje. Nie musisz natomiast sztywno trzymać się poradnika dietetycznego. Twój organizm różni się od ciała tego kto go pisał. Możesz skorzystać z porady, ale i tak kieruj się zdrowym rozsądkiem.

Regularne, ciepłe posiłki warto uzupełniać dietetycznymi przekąskami – klienci biznesowi i instytucjonalni mogą się zaopatrywać w sklepie Biuronet.com.

 

Categories: Zdrowy tryb życia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *